כותרת גדולה מעניינת וייחודית
לאחרונה דובר המון על השפעת הגולש בתהליך קידום אתר.
הדעות חלוקות בקיצוניות: אלה הטוענים שהשפעת הגולש היא רבה, עד כדי כך, שגוגל נותנת חשיבות למספר ההפניות שגולשים ביצעו באתר.
הצד השני טוען, כי השפעת הגולש היא מינורית בדרוג האתר בגוגל, לכן אין סיכוי שגוגל מסתמכת על מספר הפניות שנוצרות באתר.
אז למי נחליט להאמין?
החלטתי לנסות לעשות סדר ולהסביר כיצד בכל זאת תנועת גולשים משפיעה על דרוג האתר.
מספר דגשים: לא מדובר על כמות הגולשים שמבקרים באתר, אלה באיכות התנועה באתר ובחווית הגלישה של הגולשים.
בעבר נהוג היה לחשוב, שכמות הגולשים באתר הינו גורם משפיע.
נתחיל מפעולה בסיסית בקידום אתרים: בניית הקישורים.
כל מקדמי האתרים יוצרים קישורים לאתרים ושאף אחד לא יאמר לכם אחרת.
נשאלת השאלה, איך הגולש יכול להשפיע על קישורים?
במידה וביצעתם החלפת קישורים, תשאלו את עצמכם, האם אלו קישורים שדרכם יגיעו גולשים לאתר שלכם או שהקישורים קבורים במקומות שאף אחד לא מגיע אליהם?
הרי מטרת הקישורים, היא שגולשים יגיעו דרכם לאתר. כיום בניית קישורים מבוצעת בעיקר עבור גוגל, ללא מחשבה על המשתמש.
מסקנה: שווה להשקיע מאמץ בקישורים שישמשו את הגולשים ודרכם יגיעו גולשים לאתר. לקישור כזה אני קורא קישור "חי".
דרך נוספת שגולש יכול להשפיע על נושא של קישורים, הוא ע"י יצירת קישור לתוכן שלכם באופן עצמאי באתר/בלוג/ פורום שלו. כמו כן, הגולש יכול לשלוח את כתובת האתר שלכם בדואר אלקטרוני.
עד עכשיו הסברנו את נושא הקישורים, מעולה, בואו נמשיך.
גולש מבצע חיפוש בגוגל ומקבל את התוצאות.
האתר שלכם הוא לא היחיד שנמצא בתוצאות, לכן סביר להניח שהגולש יעבור בין התוצאות השונות בדף.
השלבים בהתנהגות של הגולש:
גולש סוקר בעין את התוצאות הראשונות, ומחליט לאיזה אתר להיכנס. כבר בנקודה הזאת, יש לגולש השפעה ישירה. במידה והאתר שלכם ממוקם בדף הראשון, ואפילו במקום הראשון, אבל הגולשים בוחרים לדלג עליו, גוגל ילמד עם הזמן, שכנראה הגולשים לא אוהבים את האתר שלכם.(לפעמים שינוי תאור האתר יפתור את הבעיה)
בשלב הבא, הגולש נכנס לאתר שלכם ומתווסף נתון חדש: זמן השהייה באתר. במידה והגולשים עוזבים את האתר שלכם תוך כמה שניות, גוגל יבין מכך, שהגולשים לא מצאו את מבוקשם באתר או שישנה בעיה אחרת באתר שלכם.
כמובן, מאוד חשוב לדעת מה הגולש עשה לאחר שיצא מהאתר שלכם.
האם הוא חזר לגוגל וביצע שוב את החיפוש? האם נכנס למתחרה שלכם ושם התעכב ?
האם הגולש סגר את הדפדפן בסוף הגלישה באתר שלכם?
להלן הסיבות שגולש יעזוב הצורה מהירה את האתר שלכם:
גולש לא מצא את מה שחיפש – תחום העיסוק שלכם שונה ממה שחיפש או לא מתאים לשאלת הגולש.
תוכן האתר שלכם אינו ברור – תוכן מבולגן או לא קריא/מקצועי יגרום לגולשים לצאת מהאתר.
האתר שלכם מיושן ומעוצב גרוע – בעידן של היום, הגולש מחפש אתר מושקע. נגמר העידן של אתרים מיושנים.
תפריטי האתר שלכם אינם ברורים – זה קשור להיררכיה של האתר ותכנון התוכן באתר. תכנון נכון וחשיבה מקדימה, יאפשרו לגולש להתמצא בקלות באתר שלכם וכך חווית הגלישה שלו תהיה נעימה יותר.
האתר שלכם נטען לאט- ככל שהמהירויות הגלישה שלנו עולות, כך מתקצרת הסבלנות שלנו. אתר איטי, שזז לאט, ומאלץ את הגולש לחכות שהתוכן יטען בדף, יגרום לגולשים לחפש אלטרנטיבה אחרת.
אותו עיקרון לגבי זמינות האתר. במידה ויש נפילות בשרת והגולשים מגיעים לדרך ללא מוצא.
כל הפעולות הללו מזינות את הנתונים הסטטיסטים על האתר שלכם.
השפעת סרגל גלישה והתחברות לחשבונות של אתרי גוגל:
כל מי שמכיר את סרגל אלקסה, יודע שסרגל אלקסה אוספת נתוני גלישה של משתמשי אלקסה ולפי נתונים אלה נותנת ניקוד לאתרים.
גם גוגל מבצעת איסוף נתוני גלישה ע"י גולשים שמחוברים לדואר ג'מייל שלהם (או כל חשבון אחר בגוגל).
פעולת הגלישה, כאשר מותקן סרגל כלים של גוגל בדפדפן, מהווה מקור אדיר למידע.
גוגל כרום – דפדפן יחסית חדש, אך אין ספק, שזה כלי המעקב הטוב והיעיל ביותר.
כמה מיתוסים נוספים של השפעת הגולש:
במידה וגולשים יוצרים הפניות באתר, והאתר מחובר לגוגל אנליטיקס, האתר יתקדם טוב יותר.
אני לא יכול להסכים עם הדעה הזאת, כיוון שניתן לזייף את הנתון, ולכן אני מתקשה לאמין שיש לכך השפעה על קידום האתר. ישנו הבדל מהותי בין המרה, שהיא פנייה למידע נוסף, לבין מכירת מוצר באתר.
דעה נוספת, שנשמעת לאחרונה, היא ככל שגולשים רבים יותר יעשו לייק לתכני האתר, כך האתר יתקדם יותר במנועי חיפוש.
גם את הנתון הזה ניתן לזייף, כמו כן גוגל אינו רואה את קוד הפעולה של לייק.
לסיכום:
אלה מספר דוגמאות להשפעת הגולש על דרוג האתר בגוגל.
חשוב להבין, בנוסף לעבודות הקידום על כל שלביה, שצריך לקחת בחשבון באותה מידה את חווית הגולש. חשוב לשפר ולהתאים את האתר, כך שבמידה ויגיע גולש לאתר הוא הכן ימצא את מה שחיפש ויגיע לאתר איכותי בתכניו ובמראה שלו.
במידה והאתר שלכם יראה טוב, יכלול תוכן איכותי, תרוויחו את נאמנות הגולש, ותגרמו לו לבחור לגלוש באתר שלכם ולא לחפש תשובה במקום אחר. בהצלחה
השיעורים
- קורס קידום אתרים בחינם
- שיעור ראשון להבין את גוגל
- שיעור שני – מחקר מילות מפתח
- שיעור שלישי מבנה האתר
- השפעת אחסון האתר
- רצף בדיקות ראשונות ומהירות
- הצפרדע הצועקת
- הפניות 301 בקידום אתרים
- תגית קנוניקל שיעור בוידאו
- מה זה רובוט טקסט robots.txt
- היררכיה נכונה לאתר
- התאמת האתר למובייל
- מהי מפת אתר XML מצולם
- מעבר ל https מצולם
- דף 404 מתוכנן מצולם
- פירורי לחם
- UI וקידום אתרים
- סימני הפרדה ב URL
- URL בעברית
- צ'ק ליסט למבנה האתר
- שיעור רבעי – תוכן האתר
- שיעור חמישי – קישורים
- מידע כללי