בקהילה הפנימית של מקדמי האתרים בארץ שמור מקום של כבוד (מפוקפק) לאותן חברות קידום אתרים המשתמשות בסיסמה כמו "לא קודמת , לא שילמת" ומבטיחות ללקוח שרק אם יגיע לעמוד ראשון או אפילו למקום מסוים, הם ייגבו ממנו כסף.
השאלה הראשונה אותה הלקוח צריך לשאול את עצמו היא אם ההצעה הזו באמת משתלמת לו. למה הכוונה? למשל, יכול להיות שהחברה תחייב את הלקוח מראש לחצי שנה ראשונה מראש, ורק לאחר מכן היא תבדוק את התוצאות ותחזיר לו את הכסף אם באמת לא עמדה ביעדים. הבעיה היא, שללקוח עדיין יכולה להיווצר בעיה של נזילות אשראי במהלך חצי השנה הראשונה, במיוחד כאשר מחירי הקידום בחברות גדולות ובינונית מגיעות לסכומים של אלפי שקלים בחודש.
בעיה פוטנציאלית נוספת היא מספר המילים אותן הלקוח רוצה לקדם . אם למשל, הלקוח הגיע למקום שרצה רק במילה אחת מתוך עשר, האם החברה צריכה להחזיר לו את הכסף או לא? ואם לאחד חודש המיקום כבר יורד, האם הוא עדיין זכאי לקבל את כספו בחזרה? חשוב לוודא שכל הדברים האלו רשומים ומתועדים בחוזה הנ"ל.
התחייבות לתוצאות מנקודת המבט של חברת הקידום
באופן כללי, אפשר להניח שככל שתחום הוא תחרותי יותר, כך יהיה קשה יותר לשמור על מיקום מסוים לאורך זמן או אפילו להגיע אליו מלכתחילה. האמת העצובה היא ששום חברת קידום לא יכולה באמת להתחייב לדבר כזה, מהסיבה הפשוטה שאף אחד לא יודע בדיוק ממה מורכבים האלגוריתמים של מנועי החיפוש. במילים אחרות, אם כרגע האתר שלי נמצא במקום שלישי, אין לי את האפשרות לדעת מהי הסיבה המדויקת לכך שיש מעלי עוד שני מתחרים. כל פעולה שאני אבצע תהיה בגדר השערה בלבד, ולכן אני לא יכול לדעת בדיוק מתי אצליח לעקוף אותם.
לעומת זאת, ישנם מקרים בהם התחרות היא יחסית קטנה והלקוח מעוניין לקדם ביטוי ארוך כמו למשל "הנחיית ערבי שירה בציבור". במצב כזה, סביר להניח שהחברה יכולה להתחייב לפחות לעמוד ראשון, אבל עצם ההתחייבות עצמה היא עדיין בעייתית מכיוון שהיא יוצרת אצל הלקוח חוסר בטחון כלפי החברה. הלקוח עלול לחשוב שאם החברה מציעה לו הצעה כזו,אולי באמת יש להם משהו להסתיר…
קידום אתרים דורש קור רוח משני הצדדים
על מנת לחדד את הנקודה מהסעיף הקודם, חשוב להבין שקידום אתרים הוא תחום בו תוצאות של פעולות מסוימות ניכרות רק אחרי זמן רב. מרבית פעילות קידום האתרים כיום מתבססת על הוספת קישורים לאתר המטרה מאתרים שונים ברשת. העניין הוא שמנועי החיפוש מעריכים חלק גדול מהקישורים בצורה שונה, ולעיתים סורקים את העמוד המקשר כמה פעמיים על מנת לוודא שהקישור הוא יציב ולא נעלם פתאום. משמעות הדבר היא, ששינוי שמבצעים היום, יכול להתבטא רק עוד שבוע. כמו כן, במקרים של תחרות גבוהה במיוחד, נדרשת הרבה יותר עבודה כדי לראות תוצאות , והמצב עלול להיראות לכאורה סטטי למשך מספר חודשים.
מסיבות אלו, קידום אתרים נכון הוא קידום שלוקח זמן ודורש סבלנות גם מצדה של חברת קידום האתרים וגם מצדו של הלקוח. פעמים רבות, התחייבות לתוצאות טומנת בחובה גם התחייבות ללוח זמנים לא ריאלי, דבר שעלול להעיד על שימוש בשיטות פסולות. שיטות אלו אמנם מביאות לתוצאות מהירות, אך עלולות לגרום לסנקציות פתאומיות מצד מנועי החיפוש , סנקציות שלעיתים קרובות מכריחות את הלקוח לבנות את כל האתר מחדש ולהתחיל את כל הקידום מאפס. ככל שמספר החברות הקיקיוניות ילך ויגדל,כך סביר להניח שנתחיל לשמוע על עוד ועוד תביעות העוסקות ברשלנות של חברות קידום אתרים לא אתיות.