המלחמה על חזון הרשת : לייקים מול קישורים
(ומה זה אומר לגבינו?)
כאשר סרגיי בריין ולארי פייג' המציאו את מנוע החיפוש גוגל בסוף שנות ה90 (בשנת 97 ליתר דיוק), הם הטמיעו בתוך האלגוריתם הראשי שלו את ההנחה הבסיסית שלא השתנה בהרבה מאז : כאשר אתר אחד מקשר לאתר שני, הוא למעשה נותן בו אמון. באופן דומה, מרבית פעולות קידום האתרים מתבססות גם היום על בניית קישורים.
לכאורה ,המצב הזה היה יכול להימשך עוד שנים רבות, אך קצת יותר מעשור לאחר ההשקה הראשונית של גוגל, נפל דבר בעולם האינטרנט כאשר רשת חברתית בשם פייסבוק החלה לצבור מאות מיליוני משתמשים. בין 2008 ל – 2009, סיפחה אליה פייסבוק יותר ממאתיים מיליון משתמשים חדשים והחלה להוות תחרות רצינית לגוגל.
לייקים מול קישורים
אם גוגל מדברת בקישורים, הרי שפייסבוק מדברת בלייקים. קישור מאתר אחד לאתר שני הוא בעצם קשר מכני בין מכונה ממוחשבת אחת לאחרת ודרוש איזשהו ידע טכני כדי לבצע אותו. לייק לעומת זאת היא פעולה הרבה יותר אינטואיטיבית שגם ילד בן 5 וגם אישה מבוגרת בת 90 יכולים לבצע בדיוק באותו האופן. עד לאחרונה מרבית הלייקים התייחסו לפרסומים בתוך פייסבוק, אך מדיניות הגרף הפתוח החדשה בשילוב עם התממשקות מול אתרים ואפליקציות חיצוניות, הובילו לכך שכיום ניתן לבצע לייק על כמעט כל אתר או דף ברשת.
האם פייסבוק תוכל להחליף את גוגל?
למרות תרבות הלייק החדשה, נראה כי כרגע פייסבוק לא מנסה להתחרות ישירות בגוגל בתחום החיפוש. החיפוש בגוגל עדיין פופולארי במיוחד גם בתחומים "חברתיים" כגון בדיקה של סרטים מומלצים (גוגל ישמח לספק רשימה של ביקורות מקצועיות מעודכנות). אפילו אתרי הקניות החברתיות עדיין תלויים במידה כזו או אחרת בגוגל למרות שיש להם פן חברתי מובהק . למעשה האיום הגדול ביותר על גוגל נעוץ דווקא בעובדה הפשוטה שהגולשים מבלים חלק ניכר מזמנם בתוך פייסבוק . כמובן שישנה מלחמה גם בשוק הפרסום והבאנרים (שוק ה – Display), אך זו פחות רלוונטית לדיון כרגע.
עם זאת, באופן עקיף יש בהחלט לגוגל סיבה לפחד והיא שפייסבוק הביאה להיעלמותם של אתרים חברתיים אחרים ברשת, אתרים שהעמודים שלהם הוצגו בגוגל והיו מבוססים ברובם על תוכן גולשים . לא צריך ללכת רחוק מדי ומספיק להסתכל בשני אתרים ישראלים פופולאריים : אתר חיי הלילה "לילה" שנסגר לאחרונה והרשת החברתית "מקושרים" אשר חוותה ירידה חדה בכניסות בשנים האחרונות. גרוע מכך , מרבית התוכן בפייסבוק חסום בפני גוגל ומדובר במעין רשת תוכן נסתרת שגוגל אינה רואה.
נכון להיום, כאשר הדיווחים האחרונים על גוגל + (הניסיון החברתי הנוכחי של גוגל) מדברים על חוסר פעילות כללית וקהל לא מאוד מגוון המורכב בעיקר מאנשי תעשיית המידע והמחשוב, נראה כי פייסבוק וגוגל עדיין ניצבות איפשהו קרוב לקו השוויון וקשה להכריז על מנצחת ברורה אחת.
כיצד עלינו לפעול?
בתור בעלי ומקדמי אתרים, עלינו להפיק את המרב מהמצב הקיים ולנסות להתאים את הפעילות שלנו אל שני הענקים האלו : לצד המשך פעולת הקידום הקלאסיות , אסור לנו להזניח את הפעילות החברתית כדוגמת הקמת דפי אוהדים, שילוב תיבות לייק באתר, ובעיקר שמירת הקשר החברתי עם הגולשים שכאמור מבלים בפייסבוק חלק ניכר מזמנם.
שילוב נכון בין שתי המתודות האלו יבטיח לנו קהל איכותי ומגוון וכך גם לא נשים את כל הביצים שלנו בסל אחד. האינטרנט של 2011 שונה מאוד מכל מה שהי לפניו, אך עלינו לראות זאת כהזדמנות ולא כמכשול. בהצלחה!
תודה לאיתי בראנר על המאמר
יפה, עובדה חשובה ששכחת לציין היא:
פייסבוק = חשיפה, גוגל = המרות
גול, דווקא פייסבוק יוצר הרבה יותר המרות כיוון שפרסום בפייסבוק יכול להיות לקהל מאוד ספציפי בניגוד לגוגל.
כמו כן, כל העולם נמצא בפייסבוק 24/7 וכאשר אתה פונה לאוכלוסייה ספציפית ישנן יותר המרות – בוודאות 😉
זה מעניין לא יצא לי לראות את זה כך.
פייסבוק יכול להמיר יותר יחס ההמרה אבל לא בכמות.
אנשים נמצאים בפייסבוק לא על מנת לקנות מוצר או שירות.
אשמח לשמוע עוד תגובות בעניין הזה