כבר תקופה שיש לי תחושה שגוגל הופכת את עצמה ממנוע חיפוש נקי לפורטל.
זה התחיל שגוגל החליטה להציג מידע כבר בתוצאות החיפוש.
הנה כמה דוגמאות מהארץ:
החיפוש סרטים בתל אביב
מוצגת רשימת הסרטים עורך הסרט, קטגוריה, שפה ובמידה ויש גם קדימון.
בכניסה לתוצאות האלה ניתן לראות את בתי הקולנוע ושעות הקרנת הסרטים.
זה בטוח הוביל לירידה ברורה בתנועה לאתרים שהמציגים את המידע הזה.
החיפוש הבא הוא חיפוש בעברית על שם של אמן:
במקרה הזה של אמן שאני אוהב גידי גוב
מוצג מידע עשיר ומלא כולל קישורים לסרטונים ביוטיוב ותמונות של האמן.
הנתונים מוצגים מווקיפדיה ברוב המקרים.
שלא לדבר על גוגל מקומות שתפס תאוצה גם בארץ.
חיפוש על מילה פיצה ( בתור תושב חור בצפון התוצאות לא רלוונטיות עבורי מאחר והוא מציג תוצאות מהמרכז)
מלבד המפה עם מיקום הפיצריות בתוצאות החיפוש ניתן לראות את המקומות עם דירוג שלהם.
ועכשיו למשהו שרואים בנתיים בחו"ל.
החיפוש: restaurants nyc
נוסף בר עליון שמציג את הדרוגים שקיבלו המסעדות.
זה נכון לעוד כמה חיפושים שבדקתי
בארץ עוד לא רואים את זה אך זה רק עניין של זמן.
עוד חיפוש מהארץ: על שם אתר המשחקים נט גיימס
תוצאה מצד שמאל הינה עדכון מגוגל +
אז זה על שם האתר אך לפעמים התוצאה הזאת מופיע גם במילה "משחקים"
שלא לדבר על המודעות הממומנות של מוצרים למכירה
אני מכיר כרגע רק בשפה האנגלית
אך זה נראה כך תמונה של המוצר ומכיר.
גוגל מאפשרת לבעלי חנויות להציג את המוצרים שלהם דרך google merchants center
גם זה פעיל כרגע רק בחו"ל בארץ עוד לא ראיתי את זה עובד.
זה במיוחד עבורנו
החיפוש מתי סוכות:
גוגל קום חיפוש אחר טיסה מניו יורק לתל אביב
אפילו בהשלמת החיפוש האוטומטית ניתן למצוא שינויים
חיפוש המילה video אחת ההצעות היא פרופיל גוגל +
חיפוש אחר המילה calculator (מחשבון)
יש עוד מגוון דוגמאות לחיפושים דומים
בקרוב נוכל גם לפרסם דילים וקופנים מבוססים אזור דרך גוגל אדוורדס.
השמיים הם הגבול.
לסיכום האם כדאי לגוגל להישאר מנוע חיפוש או להפוך לפורטל?
האם הדבר פוגע בבעלי אתרים שהשקיעו בתוכן במשך שנים?
האם יש מקום בכלל לאתרי מידע כאשר גוגל נכנסת להצגת המידע ?
בתור בעל אתרי מידע אפשר לראות כיצד הדבר פוגע בכניסות לאתרים.
האם גוגל לא יורה לעצמה ברגל בסוף ?
אשמח לשמוע את דעתכם
אני לא חושב שגוגל יורה לעצמה ברגל – עם כמות הספאם שיש בגוגל (ובעיקר בגוגל ישראל), היא בסך הכול מספקת לגולשים בדיוק את מה שהם צריכים.
יכול להיות שמה שהאיץ את התופעה זה באמת הפחד שהגולשים מבלים יותר זמן זמן בפייסבוק, אבל אני חושב שגוגל כבר עברה את השלב שבה היא צריכה לפחד מפייסבוק פחד מוות. אני לא זוכר שום עדכון של פייסבוק בשנה האחרונה שבאמת הלך לכיוון הגולשים, ובזה חייבים להוריד בפני גוגל את הכובע.
דבר אחרון – התופעה שאתה מתאר במהלכה בעלי אתרים מפסידים כניסות היא פועל יוצא של כל התקדמות טכנולוגית. אתרים שיודעים לתת לגולשים שלהם ערך מוסף, תמיד יתנו לגולשים שלהם עוד סיבה להיכנס. למשל, אם ניקח את אתר Seret, הוא מציע לי מלבד פרסומות מעצבנות גם ביקורות גולשים וביקורת של מבקר שאני תמיד נהנה לקרוא. גם את הזמנת הכרטיסים און ליין אתה תמיד חייב לבצע דרך האתר של יס פלאנט / טיקט נט / סינמה סיטי בסופו של דבר.
נ.ב
עוד דוגמה – אתר Eventbrite – בפייסבוק אתה לא יודע אם מי שעושה Attending לאירוע באמת יגיע כי אין להם מערכת תשלומים (לפחות לא בארץ…). לתוך הנישה הזו נכנסים אתרים כמו Eventbrite שנחשבים למקצועיים יותר.
מסכימה עם מה שאיתי אמר. הטכונלוגיה הולכת ומתקדמת ולכן גם גוגל משתדלים להדביק פערים. מצד שני זה נכון שבנתיים התוצאות שמציגה גוגל אינן תמיד עונות לדרישת החיפוש.
בדיוק היום עלה לסדר היום הצעת חוק על כך שגוגל צריכה לתגמל בעלי אתרים על תכנים שהיא עושה בהם שימוש