Video SEO: איך לנצל את כוחו של הוידאו לטובת שיווק האתר שלכם
Video SEO, או בקיצור VSEO הוא תחום שקיים כבר מספר שנים ונמצא במגמת עלייה קבועה לאורך השנים האחרונות. יותר ויותר חברות ובעלי עסקים מבינים את הפוטנציאל הטמון בוידאו כערוץ שיווקי לעסק שלהם ומתחילים להפנות לשם יותר משאבים, הן כספיים והן שעות עבודה.
מאמר זה לא הולך לדבר על שימוש ביוטיוב לצורך שיווק בוידאו, כי זה נושא נדוש שדובר עליו רבות. מאמר זה הולך לדבר על שיווק בוידאו כחלק בלתי נפרד מהאתר שלנו, ותיכף נדע מה זה בדיוק אומר.
אזהרה קטנה: מאמר זה הינו טכני ברובו, אך אם תעקבו צעד אחר צעד אחרי הסברים אין סיבה להסתבך.
למה בכלל לבצע VSEO לאתר שלי?
- תנועה ישירה לאתר שלך. שאתה מכין סרטון מושקע ומעלה אותו ליוטיוב או לכל פלטפורמה אחרת, אנשים מגיעים לשם ולא ישירות לאתר שלך. מתוכם, ממש מעטים ילחצו על הלינק לאתר שלך (אם הוא קיים) בתיאור של הסרטון. כאשר יש לך תוצאת וידאו לאתר שלך – לקוחות פוטנציאליים יגיעו אליך ישירות, איפה שיש לך שליטה מלאה על המסר השיווקי והתוכן שמסביב.
דוגמא לתוצאת וידאו על דומיין פרטי:
- תוצאת וידאו מגדילה משמעותית את ה CTR! אין ספק שתוצאה של וידאו היא אחד מה- Rich Snippets הבולטים ביותר, אם לא ה…
לאחר הסלאפ שחטפנו לא מזמן מגוגל שצמצמו משמעותית את אחוז האתרים שמופיעה בהם תמונה של ה Rel=author, ניתן לנצל את תצוגת הוידאו לטובתנו. - שימוש בוידאו אוטומטית מציג אותך כמומחה בתחומך, לעומת מתחרה שלך שלא עושה שימוש בוידאו בכלל. כמובן שעל הוידאו להיות מקצועי ולתת ערך, אבל זה נושא בפני עצמו.
- ככל שתרבה להשתמש בוידאו ולתת ערך לגולשים שלך, כך תגדיל את הסיכוי שיכירו אותך ויקשרו אותך אוטומטית אם התחום בו אתה עוסק.
- אין סתירה בין שימוש בוידאו לאתר שלך ושימוש בוידאו באתרים אחרים – ניתן ואף מומלץ לנצל את כל הפלטפורמות שהאינטרנט מעניק לנו, אך צריך לדעת כיצד ומתי להשתמש בכל אחת מהן.
לאחר שהבנו למה זה טוב, איך עושים את זה בפועל?
אז איך מטמיעים בפועל סרטון וידאו בתוצאות של האתר שלנו? למעשה זה מתחלק לשני דברים:
1. הטמעת קוד ספציפי המבוסס על Schema.org Markup
2. העלאת Video Sitemap לאתר שלנו ולעדכן את גוגל לגביו דרך ה WebMaster Tools.
נתחיל לפי הסדר:
1. הטמעת הוידאו באתר
קודם כל, חשוב לדעת כי ניתן לאחסן את הוידאו במספר פלטפורמות על מנת להטמיע אותו באתר שלנו – אבל לא יוטיוב! הסיבה היא שגוגל לא רוצים להפנות סרטון שמאוחסון ביוטיוב, לאתר שהוא לא יוטיוב – יש פה ניגוד אינטרסים די ברור.
אז לאן להעלות את הוידאו? אני אציין מספר אפשרויות שעובדות בוודאות:
- Vimeo
- DailyMotion
- שירות CDN או אירוח סרטונים מקצועי כמו Wistia.
כל אחת מן האפשרויות האלו עובדות בלי בעיה. הסיבה שאני ממליץ על וימאו כעדיפות ראשונה היא כי זה חינמי, הממשק שלהם נוח מאד וזה עבד לי ב100% מהמקרים. שירות אחסון וידאו מקצועי הוא אופציה למי שיותר "כבד" בתחום ומפיק סרטונים על בסיס קבוע ובאיכות HD וצריך פתרון מקצועי לאחסון סרטונים. שיטות ההטמעה משתנות מאתר לאתר, והפעם אני אתרכז בוימאו בלבד.
לאחר ההקדמה, זהו השלד הבסיסי עבור הטמעת סרטון דרך אתר Vimeo (חובה שתהיה באתר אפשרות לעריכת HTML בשביל להטמיע את הקוד).
<div itemscope="" itemtype="http://schema.org/BlogPosting">
<div itemprop="video" itemscope="" itemtype="http://schema.org/VideoObject">
<h2><span itemprop="name">כותרת הסרטון</span></h2>
<p><meta itemprop="thumbnailURL" content="http://yoursite.co.il/video-pics/thumbnail.jpg" /></p>
<p><meta itemprop="embedURL" content="http://vimeo.com/12345678" /></p>
<p><span itemprop="description">כאן יופיע תיאור לסרטון שלך</span></p>
<div><iframe src="http://player.vimeo.com/video/12345678" height="300" width="600" allowfullscreen="" frameborder="0"></iframe></div>
</div>
</div>
ועכשיו, עם פירוט לכל שורה בקוד:
<div itemscope="" itemtype="http://schema.org/BlogPosting">
<div itemprop="video" itemscope="" itemtype="http://schema.org/VideoObject">
לא כזה מעניין, בגדול זה אומר לגוגל "שמע, אני הולך להטמיע עכשיו תוצאת וידאו באתר שלי".
<h2><span itemprop="name">כותרת הסרטון</span></h2>
כותרת הסרטון – זה יופיע בעמוד עצמו, אז תנו כותרת טובה ומושכת.
<p><meta itemprop="thumbnailURL" content="http://yoursite.co.il/video-pics/thumbnail.jpg" /></p>
הנתיב ממנו גוגל ימשוך את תמונת התצוגה לוידאו, או במילים אחרות – התמונה שתוצג בתוצאות החיפוש.
<p><meta itemprop="embedURL" content="http://vimeo.com/12345678" /></p>
ה-ID של הסרטון שהעלתם בVimeo. בדומה ליוטיוב, לכל וידאו בוימאו יש ID משלום – תמצאו אותו ב URL של הסרטון עצמו (בד"כ מדובר על 8 ספרות).
<p><span itemprop="description">כאן יופיע תיאור לסרטון שלך</span></p>
תיאור הסרטון שלך. גם זה יופיע בעמוד עצמו אז תשקיעו בתיאור מעניין ואמיתי.
<div class="videoWrapper"><iframe src="http://player.vimeo.com/video/12345678" height="300" width="600" allowfullscreen="" frameborder="0"></iframe></div>
המקור ממנו הוידאו שלך נלקח. גם כאן יש להציב את אותו ID של הסרטון שלכם.
2. יצירת מפת אתר לוידאו – video-sitemap.xml
החלק הראשון מאחורינו. החלק השני בכדי להשיג את תוצאת הוידאו הנכספת היא להעלות מפת אתר של וידאו, שצריכה להיות נגישה מהתיקייה הראשית של הדומיין:
http://yourdomain.co.il/video-sitemap.xml
מומלץ ליצור קובץ XML באמצעות עורך הטקסט האהוב עליכם, להעלות אותו לתיקייה הראשית של הדומיין שלכם ואז לעדכן את גוגל על קיומה של מפת האתר החדשה באמצעות WMT (פרטים בהמשך).
אז כיצד מפת האתר של הוידאו בנויה?
גם במקרה הזה, אצרף את המבנה הבסיסי שבו צריכה להיות מפת אתר לוידאו:
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:video="http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.0">
<url>
<loc>http://yoursite.co.il/your-video-page/</loc>
<video:video>
<video:title>שם הסרטון שלך</video:title>
<video:description>
תיאור הסרטון שלך
</video:description>
<video:thumbnail_loc> http://yoursite.co.il/video-pics/thumbnail.jpg </video:thumbnail_loc>
<video:player_loc allow_embed="yes">
</video:player_loc>
<video:duration>0227</video:duration>
</video:video>
</url>
<url>
ועכשיו, עם הסברים:
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:video="http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.0">
נו, פשוט תעשו קופי פייסט…
<url>
פתיחה של סרטון (לכל סרטון באתר שלכם צריך לבצע הטמעה בנפרד בsitemap)
<loc>http://yoursite.co.il/your-video-page/</loc>
מציין את ה-URL של העמוד שלכם שבו מוטמע הוידאו הספציפי
<video:video>
תחילת ההטמעה של הוידאו במפת האתר
<video:title>שם הסרטון שלך</video:title>
כותרת הסרטון
<video:description>
תיאור הסרטון שלך
</video:description>
תיאור הסרטון. בתכלס – לא הכותרת ולא הסרטון שמגדירים כאן מופיעים בחיפוש בגוגל, אבל אם אלו הדרישות – זה מה שנעשה.
<video:thumbnail_loc> http://yoursite.co.il/video-pics/thumbnail.jpg </video:thumbnail_loc>
הנתיב שבו נמצאת תמונת ה thumbnail עבור הסרטון הספציפי
<video:player_loc allow_embed="yes">
</video:player_loc>
הדבר היחיד שצריך לשנות כאן זה את הID של הסרטון שלכם בוימאו.
<video:duration>0227</video:duration>
אורך הסרטון שלכם בשניות. לדוגמא – אם הסרטון שלכם הוא 2 דקות, יש להגדיר את הערך 0120.
</video:video>
</url>
<url>
סגירה של האלמנט הספציפי. אם אתם רוצים להטמיע וידאו נוסף במפת האתר, צריך להתחיל את התהליך מהתחלה – החל מהתגית <url>.
העלאת מפת האתר לשרת שלנו ופרסום מפת האתר ב Web Master Tools
לאחר שסיימנו את כל התהליך (אל דאגה, זה רק נראה ארוך ומתיש – בפועל זה לוקח 5 דקות לכל היותר), אנו נרצה ליידע את גוגל שיש לנו מפת וידאו חדשה.
אז דבר ראשון שיש לבצע זה להעלות את הקובץ בשמו המדויק – video-sitemap.xml אל תיקיית השורש של הדומיין שלנו, ואז להיכנס לוובמאסטר טולס ולעקוב אחר הצעדים הבאים:
1. להיכנס ל"סריקה" -> Sitemaps
2. לחיצה על הכפתור "הוספה/בדיקה של SITEMAP"
3. להכניס את השם של הקובץ וללחוץ על "שלח SITEMAP".
4. לבדוק שהכל תקין
בשלב הבא – אם כבר אנחנו בתוך ה-WMT, מומלץ גם ליידע את גוגל שיש לנו עמוד באתר עם הטמעה של וידאו, ולכן ניתן לבקש לסרוק ולאנדקס אותו מחדש באמצעות הכלי "אחזר כמו גוגל".
מנסיוני האישי, יש מקרים שגוגל מאנדקס את העמוד תוך כמה שניות ויש מקרים שזה יכול לקחת כמה ימים.
מומלץ גם לבדוק את העמוד של הסרטון באמצעות הכלי לבדיקת נתונים מובנים של גוגל. אמנם לא תראו של snippet של וידאו אבל תוכלו לראות אם יש שגיאות בהטמעה שלכם:
http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets
לקינוח: מספר טיפים לקידום הוידאו באתר שלכם
- אמנם המלצתי לארח את הסרטון שלכם בוימאו, אבל אין זה אומר שלא תוכלו להעלות אותו גם ליוטיוב ולאתרים אחרים. בצורה הזאת, תוכלו לקדם מספר ביטויי זנב ארוך על אותו סרטון בלי לייצר תוכן חדש. בנוסף, בדרך הזו תוכלו לייצר גלגל קישורים לעמוד שבו מופיע הסרטון באתר שלכם.
- · השקיעו בכותרת – בנוסף לתמונה של תוצאת הוידאו (שעליה נדבר מייד), הכותרת משפיעה משמעותית על הCTR שלכם. תנו לעמוד עם הסרטון כותרת שיווקת ומושכת מצד אחד, וכזו שתכיל את הביטוי הראשי מצד שני.
- · נצלו בחכמה את ה-Thumbnail. שלבו תמונה טובה ביחד עם טקסט שישכנעו את הצופה להיכנס דווקא לעמוד שלכם.
- · לכו על ביטויים ממוקדים. אל תנסו לקדם סרטונים באתר שלכם על ביטויים תחרותיים. מומלץ ללכת על הביטויים הקלים והממוקדים יותר, במיוחד כאלה שגוגל אוהב להציג עבורם תוצאות וידאו. כמה דוגמאות:
– סרטוני How to: מדריכים, סרטוני שאלות ותשובות וכו', סרטונים שמתחילים ב"איך…"
– מתכונים
– סקירות על מוצרים שונים
– קליפים
אשמח לשמוע תגובות והערות על המאמר. בהצלחה!
AUTHOR BIO
דניאל זריהן עוסק בשיווק באינטרנט ובנוסף בצילום סטילס וסרטוני וידאו לעסקים קטנים. בעל האתר דיזו העוסק בעולם הצילום בדגש על הפן השיווקי.