אני כותב את הפוסט הזה אוף טופיק מהנושא המרכזי קידום אתרים.
החלטתי לכתוב את הפוסט הזה מתוך שאלה שעלתה באחד הפורומים.
ראשית אני אומר שאני מנהל פורום כבר כמה שנים ומאוד נהנה מהעניין ולא פעם יוצא לי להסתובב בפורמים אחרים.
אני חושב שחשוב שכל מנהל או בעלים של אתר שיש בו פורום יבין את המשמעויות.
יאללה נתחיל לחפור 🙂
מה זה בעצם פורום?
הפורמים היו הראשונים לשלב בין הגולשים לבעלי האתרים.
תזכרו רגע מה היה לנו, זה התחיל בפורומים שפתח לפנינו את עולם השיתוף האינטרנטי
הרבה לפני פייסבוק ודומיו הרעיון שעמד מאחורי הפורומים היה ליצור קהילת משתמשים בעלי עניין דומה שיכולים להביע את דעתם.
הפורומים נתפסים עד היום כמקור מידע אמין ואיכותי כאשר הגולש יכול לבוא ולשאול שאלה אנונימית ולקבל תשובה מבעלי מקצוע בתחום.
זה המקום לדיונים בין אנשים, (כל עוד נשמרת תרבות דיון )
ניתן בפורומים לפתוח סקרים שבהם ציבור הגולשים מוזמן להצביע.
ניהול פורום איכותי יכול למתג אתכם כאנשי מקצוע בתחום שלכם.
האם כדאי לי לפתוח פורום באתר שלי ?
תחזוקה של פורום באתר זאת לא עבודה קלה.
הפורום צריך לחיות ולהציג תנועה עניינית בפורום ולא להיות פורום נטוש.
פורום נטוש באתר מציג את האתר באור לא טוב.
לכן תשקלו טוב עם בכלל להיכנס לזה, אני בחרתי לנהל פורום בתפוז ולא באתר שלי.
הרבה בעלי אתרים חדשים באפיון האתר מכניסים את הפורום ובסופו של דבר לא עושים בו שימוש.
התנהגות מנהל הפורום ותפקידו:
תפקידו של מנהל הפורום דומה קצת לתפקיד גננת בגן ילדים.
לשמור על הסדר ועל הנקיון.
אך התפקיד החשוב של מנהל הפורום הוא לאפשר דיון נעים ותקין לקהל של הפורום.
לתת במה וחופש דיבור למשתמשים להביע את עמדתם.
בעוד שלמשתמש רגיל בפורום יש הזכות לקטול דעות של אחרים למנהל הפורום יש את החובה לכבד.
כמובן שמנהל פורום יכול להתנגד לדעות אחרים בפורום אך הוא חייב להיות ענייני ולהגיב בצורה מקצועית.
על מנהל פורום לפתח את הפורום, לפתוח דיונים ולעורר עניין.
בכלים הללו עליו למשוך גולשים חדשים לפורום ולדאוג שלא יפסיק להיות פעיל.
על מנהל הפורום להיות קשוב לציבור הגולשים המשתמש באופן קבוע בפורום ולא פחות להיות קשוב למשתמשים חדשים.
סבלנות וסובלנות הן מעלות חשבות למנהל פורום.
לדוגמה:
אני אוהב לראות פורומים שבהם יש קהל מקצועי וכאשר נשאלת שאלת גולשים יש כמה בעלי מקצוע שעונים לאותו הגולש.
מנהל הפורום עונה ומסכם את הנושא. כך ניתנת הבמה לכולם וכולם מרוצים.
מנהל הפורום חייב להבין שזה דיאלוג ולא מונולוג.
להיכנס לפורום ולראות ש 60% מההודעות בפורום הן של מנהל הפורום אז זה כבר הופך למונולוג.
בעלי אתר שימו לב מי מנהל עבורכם את הפורום מנהל פורום יכול להפיל לכם את הפורום בקלות בדיוק כמו שהוא יכול להרים אותו.
דוגמה למקרה מהימים האחרונים:
מנהל באחד הפורומים שאל שאלה בפורום, הדיון היה כזה שמשך משתמשים חדשים לפורום והרבה.
כנראה שהתשובה לשאלה שלו הפתיע אותו.
במקום לדיין עם המשתמשים החדשים בפורום, הוא החל להשתלח בהם בהתנהגות גסה והשמצות.
אז איפה הטעות של אותו מנהל פורום ?
הוא תפס עמדה (זה בסדר גמור) אך התגובות היו כל כך תקיפות וחסרות בסיס שרואים מידית נטישה של אותם גולשים חדשים.
אפילו אותו מנהל לא מבין למה לא עונים לא חזרה מה שגרם לו להמשיך ולהשתלח בהם.
אני מזכיר תפקידו של מנהל הפורום לעורר דיון להגיב בכבוד להודעות של אחרים.
האנונימיות היא הגדולה של הפורומים ולא להפך.
אותו הדיון למי שיקרה אותו כיום מההתחלה עד הסוף יבין מהר מאוד שמנהל הפורום הפסיד משתמשים חדשים באשר הם.
הוא גם הצטייר כבעל אינטרס מובהק והגיב בתקיפות כאשר תשובות הגולשים לשאלה הנשאלת לא התאימו לאן שהוא כיוון מראש.
מנהל פורום חייב להישאר על הקו להביע את דעתו בצורה מכובדת וכמובן לתת את הבמה גם לאחרים.
אני בטוח שכל מי שיכנס לפורום לדיון הספציפי לא ממש ירגיש רצוי להגיב בפורום שכזה.
כמה בעיות בפורומים:
אחד היתרונות הבולטים של הפורומים על מדיות אחרות היא האנונימיות אנשים נרשמים באמצעות כינוי ולא חייבים לחשוף את הפרטים המזהים שלהם.
עד כאן יתרון שממנו גם נובע חסרון
פורומים נוטים להתמלא בהודעות פרסומיות או הודעות בעלי תוכן שיווקי ולא מקצועי
תפקידו של מנהל הפורום לשמור על כללי ההתנהגות בפורום ולא לאפשר לתוכן שיווקי שכזה להופיע בפורום.
חשוב לא פחות על מנהל הפורום להימנע מלשווק את עצמו ואת מוצריו בפורום אחרת הוא מצטייר כלא אוביקטיבי.
מנהל הפורום מקבל את עוצמת השיווק בכך שהוא מפגין את המקצועיות שלא ולא בזה שהוא מפרסם את עצמו.
לפורמים יש נטייה למתמלא בקישורים שהם אך ורק לטובת קידום אתרים אחרים, מומלץ מאוד לחסום את כל הקישורים היוצאים מהאתר בפקודת קוד.
מה שיקטין משמעותית את כמויות הזבל שיכנס לכם לבלוג.
לא פעם ניתן לראות פורומים שטיפה נשארו ללא השגחה מתמלאים בהודעות מהסוג הזה.
שלא לדבר על תוכנות לשתילת קישורים שיכולות בלילה אחד למלא לכם את הפורום באלפי עמודים שכאלה.
לסיכום:
פורום באתר שלכם יכול לתרום רבות למשיכת גולשים לאתר ואפילו לקידום האתר שלכם.
אך חשוב מאוד לשמור על הפורום חי ונקי.
גולש שיכנס לאתר שלכם ויראה פורום ריק יחשוב שכל האתר נטוש.
אם אתם מנהלים את הפורום הפגינו מקצועיות ולא שיווקיות דרך התשובות המקצועיות שלכם תמשכו גולשים לפנות אליכם.
אז שיהיה בהצלחה