אני כותב את הפוסט הזה אוף טופיק מהנושא המרכזי קידום אתרים.
החלטתי לכתוב את הפוסט הזה מתוך שאלה שעלתה באחד הפורומים.
ראשית אני אומר שאני מנהל פורום כבר כמה שנים ומאוד נהנה מהעניין ולא פעם יוצא לי להסתובב בפורמים אחרים.
אני חושב שחשוב שכל מנהל או בעלים של אתר שיש בו פורום יבין את המשמעויות.

יאללה נתחיל לחפור 🙂

מה זה בעצם פורום?
הפורמים היו הראשונים לשלב בין הגולשים לבעלי האתרים.
תזכרו רגע מה היה לנו, זה התחיל בפורומים שפתח לפנינו את עולם השיתוף האינטרנטי
הרבה לפני פייסבוק ודומיו הרעיון שעמד מאחורי הפורומים היה ליצור קהילת משתמשים בעלי עניין דומה שיכולים להביע את דעתם.
הפורומים נתפסים עד היום כמקור מידע אמין ואיכותי כאשר הגולש יכול לבוא ולשאול שאלה אנונימית ולקבל תשובה מבעלי מקצוע בתחום.
זה המקום לדיונים בין אנשים, (כל עוד נשמרת תרבות דיון )
ניתן בפורומים לפתוח סקרים שבהם ציבור הגולשים מוזמן להצביע.
ניהול פורום איכותי יכול למתג אתכם כאנשי מקצוע בתחום שלכם.

האם כדאי לי לפתוח פורום באתר שלי ?
תחזוקה של פורום באתר זאת לא עבודה קלה.
הפורום צריך לחיות ולהציג תנועה עניינית בפורום ולא להיות פורום נטוש.
פורום נטוש באתר מציג את האתר באור לא טוב.
לכן תשקלו טוב עם בכלל להיכנס לזה, אני בחרתי לנהל פורום בתפוז ולא באתר שלי.
הרבה בעלי אתרים חדשים באפיון האתר מכניסים את הפורום ובסופו של דבר לא עושים בו שימוש.

התנהגות מנהל הפורום ותפקידו:
תפקידו של מנהל הפורום דומה קצת לתפקיד גננת בגן ילדים.
לשמור על הסדר ועל הנקיון.
אך התפקיד החשוב של מנהל הפורום הוא לאפשר דיון נעים ותקין לקהל של הפורום.
לתת במה וחופש דיבור למשתמשים להביע את עמדתם.
בעוד שלמשתמש רגיל בפורום יש הזכות לקטול דעות של אחרים למנהל הפורום יש את החובה לכבד.
כמובן שמנהל פורום יכול להתנגד לדעות אחרים בפורום אך הוא חייב להיות ענייני ולהגיב בצורה מקצועית.
על מנהל פורום לפתח את הפורום, לפתוח דיונים ולעורר עניין.
בכלים הללו עליו למשוך גולשים חדשים לפורום ולדאוג שלא יפסיק להיות פעיל.
על מנהל הפורום להיות קשוב לציבור הגולשים המשתמש באופן קבוע בפורום ולא פחות להיות קשוב למשתמשים חדשים.
סבלנות וסובלנות הן מעלות חשבות למנהל פורום.

לדוגמה:
אני אוהב לראות פורומים שבהם יש קהל מקצועי וכאשר נשאלת שאלת גולשים יש כמה בעלי מקצוע שעונים לאותו הגולש.
מנהל הפורום עונה ומסכם את הנושא. כך ניתנת הבמה לכולם וכולם מרוצים.
מנהל הפורום חייב להבין שזה דיאלוג ולא מונולוג.

להיכנס לפורום ולראות ש 60% מההודעות בפורום הן של מנהל הפורום אז זה כבר הופך למונולוג.
בעלי אתר שימו לב מי מנהל עבורכם את הפורום מנהל פורום יכול להפיל לכם את הפורום בקלות בדיוק כמו שהוא יכול להרים אותו.

דוגמה למקרה מהימים האחרונים:
מנהל באחד הפורומים שאל שאלה בפורום, הדיון היה כזה שמשך משתמשים חדשים לפורום והרבה.
כנראה שהתשובה לשאלה שלו הפתיע אותו.
במקום לדיין עם המשתמשים החדשים בפורום, הוא החל להשתלח בהם בהתנהגות גסה והשמצות.

אז איפה הטעות של אותו מנהל פורום ?
הוא תפס עמדה (זה בסדר גמור) אך התגובות היו כל כך תקיפות וחסרות בסיס שרואים מידית נטישה של אותם גולשים חדשים.
אפילו אותו מנהל לא מבין למה לא עונים לא חזרה מה שגרם לו להמשיך ולהשתלח בהם.

אני מזכיר תפקידו של מנהל הפורום לעורר דיון להגיב בכבוד להודעות של אחרים.
האנונימיות היא הגדולה של הפורומים ולא להפך.
אותו הדיון למי שיקרה אותו כיום מההתחלה עד הסוף יבין מהר מאוד שמנהל הפורום הפסיד משתמשים חדשים באשר הם.
הוא גם הצטייר כבעל אינטרס מובהק והגיב בתקיפות כאשר תשובות הגולשים לשאלה הנשאלת לא התאימו לאן שהוא כיוון מראש.
מנהל פורום חייב להישאר על הקו להביע את דעתו בצורה מכובדת וכמובן לתת את הבמה גם לאחרים.
אני בטוח שכל מי שיכנס לפורום לדיון הספציפי לא ממש ירגיש רצוי להגיב בפורום שכזה.

כמה בעיות בפורומים:
אחד היתרונות הבולטים של הפורומים על מדיות אחרות היא האנונימיות אנשים נרשמים באמצעות כינוי ולא חייבים לחשוף את הפרטים המזהים שלהם.
עד כאן יתרון שממנו גם נובע חסרון
פורומים נוטים להתמלא בהודעות פרסומיות או הודעות בעלי תוכן שיווקי ולא מקצועי
תפקידו של מנהל הפורום לשמור על כללי ההתנהגות בפורום ולא לאפשר לתוכן שיווקי שכזה להופיע בפורום.
חשוב לא פחות על מנהל הפורום להימנע מלשווק את עצמו ואת מוצריו בפורום אחרת הוא מצטייר כלא אוביקטיבי.
מנהל הפורום מקבל את עוצמת השיווק בכך שהוא מפגין את המקצועיות שלא ולא בזה שהוא מפרסם את עצמו.

לפורמים יש נטייה למתמלא בקישורים שהם אך ורק לטובת קידום אתרים אחרים, מומלץ מאוד לחסום את כל הקישורים היוצאים מהאתר בפקודת קוד.
מה שיקטין משמעותית את כמויות הזבל שיכנס לכם לבלוג.
לא פעם ניתן לראות פורומים שטיפה נשארו ללא השגחה מתמלאים בהודעות מהסוג הזה.
שלא לדבר על תוכנות לשתילת קישורים שיכולות בלילה אחד למלא לכם את הפורום באלפי עמודים שכאלה.

לסיכום:
פורום באתר שלכם יכול לתרום רבות למשיכת גולשים לאתר ואפילו לקידום האתר שלכם.
אך חשוב מאוד לשמור על הפורום חי ונקי.
גולש שיכנס לאתר שלכם ויראה פורום ריק יחשוב שכל האתר נטוש.
אם אתם מנהלים את הפורום הפגינו מקצועיות ולא שיווקיות דרך התשובות המקצועיות שלכם תמשכו גולשים לפנות אליכם.

אז שיהיה בהצלחה

11 תגובות
  1. מאיר וידר - משכנתאות
    מאיר וידר - משכנתאות says:

    אני ממליץ לראות את הפורום שאני מנהל בתפוז
    זהו פורום שרק פעם בשבועיים מגיע איזה ג'וק ומנסה להכניס קישורים

    כל הגולשים הם גולשים טבעיים עם למעלה מ-3,500 הודעות בחודש עם כ-350 משתמשים שונים בממוצע לחודש

    קישור לפורום:

    http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?forumid=1377

    הגב
    • amit
      amit says:

      הי מאיר
      דוגמה נהדרת לפורום
      רואים בפורום שאתה נותן במה גם לאחרים.
      אכן פורום נקי שמנוהל נכון

      הגב
  2. טל
    טל says:

    הזדהיתי מאוד עם מה שאמרת על זה שמנהל פורום חייב להימנע מהשתלחויות ותגובות לא מכובדות ואני חושבת שהוא צריך לפעול באופן נחרץ גם נגד התנהגות משתלחת של מגיבים בפורום. אני באופן אישית נמנעת מתגובות בפורומים שלא מקפידים בהם על דיון ענייני ומאפשרים גלישה לפסים לא נעימים. יתרה מכך, אני מפסיקה לקרוא אותם.
    תודה על הפוסט.

    הגב
  3. איתן יריב
    איתן יריב says:

    אהבתי, רוצה להוסיף נקודה לעניין שלנו, מקדמי האתרים.
    חבל שמרבית מקדמי אתרים משתתפים בפורומים בעיקר בשביל להוציא קישורים. אם החתימה שלהם לא תיתן להם קישור שהוא follow- לא יתאמצו להרשם גם אם יש להם מה לתרום לדיון (או לעזור במתן תשובה לשאלת הדיוטות)
    כל הסיבה לכך שאנחנו צריכים להמצא בפורומים קשורה לrelationship marketing ולא לקישור שמקדם מילת מפתח. הגיע הזמן שנבין את זה.

    הגב
    • amit
      amit says:

      איתן העלתה נקודה חשובה מאוד.
      מקדמי אתרים מספימים פורומים ומגיבים תגובות חסרות משמעות.
      הקשרים הנוצרים בפורומים הם רבים ומגוונים.
      גם שיתופי פעולה איכותיים וגם לקוחות פוטנציאלים.
      העולם לא סובב עוד קישור כזה או אחר.
      למשתתפי פורום חשוב להזכיר שהקהל שקורא את התגובות גדול משמעותית מהציבור שמגיב בפורום.
      וכדאי לחשוב טוב כיצד נראית התגובה שלנו.

      הגב
  4. נתן ליכטר
    נתן ליכטר says:

    איך מושכים היום גולשים בעידן הפייסבוק לתוך פורום? אני מנהל את הפורום הזה,http://forums.walla.co.il/viewforum.php?f=3287 אבל הוא די מת בזמן שקבוצות רבות בנושא הפייסבוק מלאות חיים. אני מקדם נושאים בפורום דרך הפייסבוק, אבל אנשים לא ממש מעוניינים לדבר בפורום. כנראה שנושאים כמו מחלות או כל נושא אחר הדורש אנונימיות, תמיד ישגשג יותר כפורום. כמו כן, גם נושאים מסובכים עם צורך בדעת מומחה.

    הגב
  5. איתי ברנר
    איתי ברנר says:

    פוסט מצוין, שבאמת מראה כמה ניסיון וידע צברת במהלך השנים. אני גם זוכר את תקופת המילינום הקודם שבה פורום היה באמת פורום וקהילה הייתה קהילה. חבל רק שבתפוז מחליטים לסגור פורומים שהם לא מספיק פעילים במקום לצמצם את מספר הפורומים המפלצתי שלהם.

    למרבה הצער, הרבה יותר מקדמי אתרים ממה שאנחנו חושבים משתמשים בפורומים כדי להוציא קישורים. הבעיה היא לא עם אלו שמשמשים כמומחים של ממש ושמים קישור לאתר שלהם בחתימה בצורה מכובדת, אלא אלו ששוכרים אחרים שיעשו את זה בשבילם, מקדמי אתרים שבדרך כלל אין להם מספיק ידע וניסיון כדי לענות תשובה מקצועית בכל כך הרבה תחומי ידע ודעת. בעבר גם אני חטאתי בזה בעקבות דרישה של לקוחות (לא האמנתי באפקטיביות של זה לטווח הרחוק ואני עדיין לא מאמין).

    אבל כשהתחלתי לראות שהלקוחות רוצות עוד ועוד תגובות בלי שום קשר לאיכות שלהם, החלטתי שהספיק לי ובגילי המופלג (28) אני לא מתכוון להמשיך להיות ספאמר בתשלום. תודה רבה, הספיק לי. אני גם ממליץ מאוד לא להתפתות לעסקות של 40 קישורים משלושה דומיינים שונים וכו' – אין שום יתרון בלהדביק עשרה קישורים שונים באותו פורום, ובטח שלא אחרי עידן הפינגווין. ואם תשימו לב, גם החברות שמציעות את השירותים האלו לא מתחייבות לתוצאות, הן בחיים לא היו מציעים את זה במסגרת של קידום מקצועי מא' ועד ת'.

    הגב
  6. מנשה אברמוב
    מנשה אברמוב says:

    היי עמית בתור משתתף פעיל באחד הפורומים שאותם אתה מנהל אחכה למאמר הבא שייתן מספר טיפים לשיפור הפורומים.

    דרבון האנשי מקצוע שעונים ודאגה לשאלות שוטפות וענייניות, אני בטוח שיש מה עוד להוסיף לקוראים בעניין.

    הגב
    • amit
      amit says:

      נכון מנשה זה יהיה השלב הבא.
      תודה על תגובה ובפורום הדובר אתה מסומן באדום על מנת שגולשים ידעו שמדובר על איש מקצוע מוכר.
      זאת רק שיטה אחת מיני רבות לעודד אנשי מקצוע להשתתף בפורום.

      הגב
  7. BlogPRO
    BlogPRO says:

    פורום הוא פלטפורמה מצוינת כדי לקדם מילות מפתח זנב-ארוך.
    אתרי הweb 2.0 למיניהם כמו גם הבלוגים, הם אתרי תוכן גולשים.
    כאשר הגולשים כותבים את התוכן יש לך גישה טובה יותר למה שהגולשים מחפשים, כך תזכה בהמון ביטוי מפתח זנב-ארוך.

    הגב

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *