היררכיה נכונה לאתר

רקע כללי:כדאי גם לקרוא את זה השפעת הגולש
היררכיה של האתר תעשה סדר בדפי האתר עבור הגולש ולמנועי החיפוש.
ככל שכמות הקלקות על גולש לבצע על מנת להגיע לדף באתר כך החשיבות של דף זה יורדת.
היררכיה נכונה באתר תבליט עבור הגולש את התחום העיסוק של האתר, היכן נמצא המידע אותו הגולש מחפש.
ללא היררכיה נכונה התוכן באתר יהיה מבולגן, הקושי להתמצא באתר יגרום לגולשים לנטוש את האתר מהר.

איך לתכנן היררכיה נכונה:
את ההיררכיה קל לתכנן לפני הבנייה של האתר, קשה יותר לעשות זאת לאחר שהאתר קיים.
חישבו על הנושאים החזקים באתר: לדוגמא ניקח אתר העוסק בנעליים.

מהם לדעתכם הקטגוריות הראשיות באתר זה?
– נעלי נשים
– נעלי גברים
– נעלי ילדים
– נעלי ספורט

קיימות קטגוריות ראשיות נוספות.
קטגוריות ראשיות נרצה להציג בתפריט הראשי באתר.

מה קורה בתוך הקטגוריות הראשיות?
בכל קטגוריה ראשית ישנה תת קטגוריה (קטגוריית משנה).

לדוגמא:
נעלי נשים- נעלי ערב
נעלי נשים- נעלי ספורט
נעלי נשים- נעלי בית
וכ"ד..

כך שגולש שנכנס לאתר ומגיע לקטגוריה של נעלי נשים ימצא בדיוק את מה שחיפש במרחק 4 קליקים מדף הבית, על פי המסלול הבא:
דף הבית>>נעלי נשים>>נעלי ערב>>דגם הנעל המבוקש.

איך אנו יכולים להדגיש את ההיררכיה באתר?
שימוש בכתובות URL שיש בהן מכנה משותף לכל קטגוריה.
דוגמא:
exmple
באופן הזה יצרנו מכנה משותף בכתובות

URL של דפי הקטגוריה השונים.

כותרות הדפים:
בחלק מהיררכיה של האתר נמשיך ליצור מכנה משותף גם בכותרות הדפים.
ניקח לדוגמא את שני הדפים שמתוארים בדוגמא הקודמת:
כותרת של הדף הראשון:   נעלי ערב | נעלי נשים | נעליים
כותרת של  הדף השני:   נעלי ספורט | נעלי נשים | נעליים
כך יצרנו כותרת שונה לכול דף עם מכנה משותף בכותרות.

תפריטי האתר:
שימוש מושכל בתפריטי אתר שונים יעזור לנו להציג לגולש את התוכן שלנו מהר וממוקד.
לכן בתוך כל קטגוריה ראשית באתר יהיה תפריט משנה שיכלול את התוכן של הקטגוריה.
גם בתוך התפריט הנוסף תהיה חלוקה לנושאים ומחלקות, הימנעו מקליקים מיותרים.

לדוגמא תפריט צד יראה כך בקטגוריה של נעלי נשים:
נעלי ערב
נעלי עקבים
נעלי מעצבים
נעלי ספורט
נעלי ריצה
נעלי הליכה

מגפיים
מגף גבוה
מגף נמוך
גם בתפריט המשנה יצרנו מבנה היררכי של פנים הקטגוריה.

נהדר, האם סיימנו?
לא, ממש לא.

יצירת מפת אתר XML (יש תוכנות לשם כך). במידה ומבנה האתר נכון לא נצטרך לבצע שינויים והתאמות.
במידת הצורך נבצע את הפעולות הבאות:
נגדיר את קצב עדכון הדפים: יומי, שבועי, חודשי.
לרוב הקטגוריות הראשיות מתעדכנות לעיתים תכופות.
אנו יכולים גם להגדיר חשיבות לכול דף. כאן זה המקום להגדיר את הדרוג של הדפים.
קטגוריות ראשיות יהיו בעדיפות עליונה ואילו הדפים הפנימיים יהיו בעדיפות נמוכה יותר.
באמצעות מפת האתר XML, אנו מספקים למנוע החיפוש בדיוק את מה שאנו רוצים להבליט.
אך ישנה עוד מפת אתר שהיא עבור הגולש, כמובן שהיא משמשת אותנו גם למנועי החיפוש.
במפת האתר הזאת אנו יוצרים רשימה טקסטואלית של כל דפי האתר.
חשוב מאוד גם כאן לשמור על היררכיה מסודרת.

במפת האתר הקטגוריות הראשיות יופיעו כאשר מתחתן מופיעים הדפים הפנימיים שמשויכים לאותה קטגוריה. גם כאן אנו נקבע את סדר הקטגוריות על פי החשיבות שלהן באתר.
נבליט את הקטגוריות החשובות לנו במיוחד.

האם לקישורים פנימיים יש השפעה על ההיררכיה?
כן גם להם יש השפעה.
לרוב, קישורים פנימיים בדף פנימי יהיו לדפים או לדף באותה קטגוריה.
אין טעם להציב קישורים לדף עצמו.
ככל שיהיו בדף יותר קישורים לדפים אחרים, כך ערך הקישורים הללו יורד.
תכננו היטב את הקישורים הפנימיים, צרו קישורים בתוך תוכן האתר במידה שזה יראה הגיוני.
לעולם לא לעשות שני קישורים באותו תוכן לדף אחד עם שתי מילות עוגן שונות.

כתבתי את זה כבר קודם ואני מזכיר זאת שוב.
כאשר אנו מתכננים היררכיה באתר, המחשבה שלנו היא על חווית הגולש באתר.
עלינו לעזור לגולש להתמצא באתר בקלות.
עליו להגיע לתוכן שחיפש מהר וללא עיקובים מיותרים של מעברי עמודים מיותרים.
במהלך לימודי קידום אתרים תלמדו את הנושא לעומק

השיעורים