ימוש ב – Youtube לקידום סרטונים
מרבית עבודת קידום האתרים עוסקת סביב קידום אתרים טקסטואליים ואולי מעט תמונות (באמצעות תגי ה – Alt שלהן), אך בשנים האחרונות רואים יותר ויותר שימוש בסרטונים למטרות קידום. Youtube הוא אתר הסרטונים הגדול בעולם וכבר כשנה לאחר הקמתו (ב – 2006) הוא נקנה על ידי לא אחרת מגוגל עצמה. גוגל שילבה את יו-טיוב בתוך מערך המוצרים שלה, וכעת הוא מהווה חלק בלתי נפרד מרשת האתרים והשירותים הענקית שלה. (כל מי שיש לו חשבון גם ביו-טיוב וגם בגוגל משתמש למעשה בחשבון אחד מאוחד גם אם הוא לא מודע לכך).

משמעות הדבר היא בראש ובראשונה שסרטונים מאתר Youtube מופיעים לעיתים במקומות אטרקטיביים בחיפושים בגוגל. המטרה של גוגל היא להציג לגולשים מגוון של תוצאות ולכן ישנם לא מעט מקרים בהם מופיעות בעמוד עשר תוצאות טקסט ועוד תוצאת וידאו אחת או אפילו שתיים.

רלוונטיות של וידאו
כיצד גוגל יודע מהי הרלוונטיות של כל וידאו? כל עמוד וידאו ב – Youtube בנוי ממספר תגי מטה המוכרים לנו : כותרת הסרטון היא ה – Title, והתיאור שלו זהו ה – Description. מעבר לכך, לגוגל יש יכולת לקרוא חלק מהכתוביות הנלוות לסרטון ולהתייחס אליהן כעוד סיגנל. מדד חשוב נוסף הוא מספר הצפיות שגם אליו יש לגוגל גישה. עם זאת, בניגוד לחיפוש אורגני, הדברים אינם כה ברורים ולעיתים רואים דווקא סרטונים חדשים במקומות טובים, אולי מתוך "רצון" של האלגוריתם לחשוף את הגולשים לקטעי וידאו חדשים שלא זכו לחשיפה קודם.
דגש חשוב נוסף : לכל סרטון ניתן להצמיד מילות מפתח או תגיות, ובעוד לתגיות אלו אין חשיבות בחיפוש האורגני בגוגל (למעט העובדה שהן חלק מהטקסט של העמוד), הן קובעות לעיתים את המיקום של הסרטון בחיפוש הפנימי של Youtube. אם למשל נרצה להעלות סרטון בנושא קידום אתרים, נסתכל באילו תגיות משתמשים המתחרים שלנו ,כך שהסרטון שלנו יופיע לצד הסרטונים שלהם.

האנליטיקס של Youtube
מערכת האנליטיקס של Youtube היא יוצאת דופן בכך שהיא מאפשרת לנו גישה אל המתחרים שלנו. כיצד בדיוק זה נעשה? רוב הסרטונים מציגים כפתור קטן עם סמל של עמודות. לחיצה על הכפתור הזה פותחת רשימה של אתרים בהם הוטמע הסרטון ולעיתים מציגה חיפושים מגוגל ויו-טיוב דרכם הגיעו אליו. זהו כלי שימושי במיוחד שעדיין לא רבים מודעים אליו וחבל.
במידה ואנחנו מחוברים לחשבון שלנו, נוכל לראות סטטיסטיקה מפורטת יותר אודות הסרטונים שלנו. בתוך מנהל הסרטונים (Video Manager) מופיע ליד כל סרטון כפתור Analytics נפרד. לחיצה על הכפתור הזה תאפשר לנו לראות את הביצועים החברתיים של הסרטון : כמה גולשים אהבו אותו, כמה שיתפו אותו, מי צופה בו יותר – נשים או גברים וכך הלאה. כאשר יש לנו מספר סרטונים שחלקם מצליחים מאוד וחלקם מדשדשים עם כמה עשרות צפיות בלבד, מומלץ מאוד לבדוק את הנתונים האלו ולהשוות ביניהם.

האם אפשר לקדם סרטון ביו-טיוב למקום ראשון?
למרות שהרבה "מומחי שיווק בווידאו" היו אולי נותנים לכם תשובה חיובית, האמת העצובה היא שקידום סרטונים אמנם עובד מצוין לשאילתות ארוכות, שמות של עסקים ואנשים, אבל הכוח של הסרטונים עדיין די מוגבל בכל מה שקשור לקידום מילים תחרותיות. לסרטונים יש אמנם כוח שיווקי תדמיתי שלטקסט ותמונות קפואות לא תמיד יש, אבל הם לא יכולים להחליף קמפיין קידום רגיל בנוי היטב. לפיכך, יש לשלב את שני אפיקי הקידום האלו אחד בתוך השני מבלי להזניח אף אחד מהם.

דוגמה לאחד הסרטוני פרסומות ויראלית החזקים שאני מכיר, אין ספק שלשם יופנו לא מעט מתקציבי הפרסום באינטרנט.